Människan i virtuella miljöer
Framstegen inom datorgrafik, sensorer och skärmteknik har gjort att vi idag kan ”lura” människans sinnen att tro att hon befinner sig i en virtuell verklighet. Med denna Virtual Reality (VR)-teknik kan vi simulera realistiska miljöer, föremål och sociala situationer.
Inom vår forskning studerar vi hur människor interagerar och reagerar i virtuella miljöer. Det kan handla om både beteenden och hur vi reagerar rent fysiologiskt. En stor del av våra aktiviteter sker i Virtual Realitylaboratoriet, där vi kan skapa en känsla av att helt omslutas av en virtuell miljö. Där finns även olika simuleringsuppställningar, till exempel för känselåterkoppling (haptik).
Vi forskar om:
- VR för bättre hälsa inom äldrevården
- VR i cancerrehabilitering
- VR i grundskolan
- VR för stadsplanering
- VR för analys av komplexa datamängder
- Förstärkt verklighet (Augmented Reality) för industrioperatörer
Forskningsprojekt
Läs om projekten i forskningsportalen:
Ergonomi och aerosolteknologi – projekt – Lunds universitet
Forskarprofiler
i Lunds universitets forskningsportal
Virtual Reality
Mattias Wallergård
Augmented Reality
Günter Alce
Föreståndare för Virtual Realitylaboratoriet
Joakim Eriksson
Forskningsfrågor (exempel)
- Hur ska interaktionen med en virtuell miljö utformas för en viss uppgift?
- Vad kan vi lära oss genom att träna i en virtuell miljö?
- Hur påverkas människor psykologiskt och fysiologiskt av att interagera med olika virtuella miljöer?