Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Människan i virtuella miljöer

Framstegen inom datorgrafik, sensorer och skärmteknik har gjort att vi idag kan ”lura” människans sinnen att tro att hon befinner sig i en virtuell verklighet. Med denna Virtual Reality (VR)-teknik kan vi simulera realistiska miljöer, föremål och sociala situationer.

Inom vår forskning studerar vi hur människor interagerar och reagerar i virtuella miljöer. Det kan handla om både beteenden och hur vi reagerar rent fysiologiskt. En stor del av våra aktiviteter sker i Virtual Realitylaboratoriet, där vi kan skapa en känsla av att helt omslutas av en virtuell miljö. Där finns även olika simuleringsuppställningar, till exempel för känselåterkoppling (haptik). 

Vi forskar om:

  • VR för bättre hälsa inom äldrevården
  • VR i cancerrehabilitering
  • VR i grundskolan
  • VR för stadsplanering
  • VR för analys av komplexa datamängder
  • Förstärkt verklighet (Augmented Reality) för industrioperatörer

Forskningsprojekt

Forskarprofiler

i Lunds universitets forskningsportal

Virtual Reality
Mattias Wallergård


Augmented Reality
Günter Alce


Föreståndare för Virtual Realitylaboratoriet
Joakim Eriksson

Forskningsfrågor (exempel)

  • Hur ska interaktionen med en virtuell miljö utformas för en viss uppgift?
  • Vad kan vi lära oss genom att träna i en virtuell miljö?
  • Hur påverkas människor psykologiskt och fysiologiskt av att interagera med olika virtuella miljöer?